Politikker
Kontakt osSkolens politikker
Her finder du alle gældende politikker på Grænseegnens Friskole – både skolens kostpolitik, mobilpolitik, trivselspolitik mm. Tøv ikke med at kontakte os, skulle du være i tvivl om noget.
Grænseegnens Friskole ønsker en mad- og måltidspolitik, der sætter fokus på sundhed, glæde ved at spise sammen og læring om sunde drikke- og madvaner.
Målet er at skabe sunde børn, der trives, kan mærke kostens betydning, kan føle samværet omkring måltidet, får øget viden om kost og dens betydning og skabe gode byggesten for deres vækst og læring.
Sunde mad- og måltidsvaner er ikke alene vigtige for læring og udvikling, men tillige et vigtigt element der er med til at forebygge fedme, diabetes, depression, ADHD og livsstilssygdomme.
Mad- og måltidspolitikken skal bidrage til, at hjemmet og skolen sammen tager ansvaret for børnenes sundhed og trivsel.
Mad og drikke i dagligdagen
Vores børn er i skole mange timer hver dag og de skal bruge gode byggesten for at lære og vokse. De har brug for mange sunde måltider og vand i løbet af dagen, for at trives godt og for at få det optimale ud af undervisningen og de aktiviteter, der tilbydes.
Børn skal have mulighed for at spise sig mætte i sund kost.
- At børn har flere frikvarterer, hvor de kan spise.
- At de spiser sammen i den lange frokostpause.
- At der er fælles madlavning og fælles spisning i grupper eller for hele skolen, i forbindelse med madkundskab eller emneuger m.m.
- At børn oplever og undervises i sund kost og motion.
- At barnet har fået et godt morgenmåltid hjemme.
- At barnet har en sund madpakke med og drikker vand.
Her er nogle eksempler på, hvad der kan være i en sund madpakke:
- Rugbrød/grovbrød med sundt pålæg
- Sunde rester fra aftensmaden
- Grøntsager
- Frugt
- Nødder
Vi foreslår, at I giver børnene ovenstående med. Det er fødevarer der er så lidt forarbejdet som muligt samt så grov som muligt, fordi det giver de bedste byggesten – "du bliver hvad du spiser"!
Det er vigtigt med et stabilt blodsukker. Derfor foreslår vi, at I ikke giver børnene, hvidt brød og sukker f.eks. slik, kage, søde yoghurt, saftevand, sodavand e.l. med. Det er produkter der får blodsukkeret til først at stige voldsomt og dernæst at falde hurtigt, hvilket fører til nedsat koncentrationsevne og dermed nedsat indlæring.
Desuden kan farvestrålende lækkerier føre til sociale konflikter, at man køber sine venner e.l.
Vi opfordrer til, at der også tænkes sundt, hvis børnene har noget med til fælles hygge, fødselsdag el. lign. f.eks. grovboller eller frugt.
Det sociale måltid i skolen
En god måltidskultur præget af ro og nærvær er med til at udvikle det sociale fællesskab, og den gode stemning omkring måltidet.
Derfor vil skolen gerne være med til at skabe de gode rammer for måltidet, ved at prioritere fællesspisning, et godt rum, tid og lærerresurser, der alt sammen er med til at skabe den gode stemning.
Mad og drikke ved festlige lejligheder
- At forældre ved markering af børnenes fødselsdage, eller ved andre festlige lejligheder i øvrigt, tilstræber at begrænse usunde madvarer og skaber sunde alternativer.
- At der ved arrangementer i skolens regi tilstræbes at begrænse de usunde madvarer til fordel for de sunde, og give alternative muligheder.
Alle mobiler samles ind kl. 7.30 og udleveres igen efter sidste undervisningstime. Telefonerne hentes selvfølgelig til uddeling, når det har relevans i forbindelse med undervisningen. Og hvis forældrene er indforståede med at deres børn bruger mobilen til dette, da det er under eget ansvar.
Børnene må ikke hente telefonen selv og ringe hjem eller til andre i løbet af skoledagen. Det er altid læreren/kontoret der ringer hjem.
Mobilen har sin plads i tasken i Trækronetiden (SFO). Skal der ventes på en bus må man sidde ude ved busstoppestedet og bruge mobilen. Det vil være svært at forklare overfor de elever der er i Trækronen/ skole, at der er nogle der må bruge mobilen.
(rettet 2024)Der er ikke længere tvivl om, at det er sundhedsskadeligt at ryge – både for rygere og de, der udsættes for passiv røg.
Institutioner, hvor børn opholder sig, skal være helt fri for røg! Dette følger undervisningsministeriets regler for folkeskolerne.
Grænseegnens Friskole er røgfri. Det er ikke tilladt at ryge på skolen – hverken inde eller ude, og dette gælder også e-cigaretter. Dette gælder for gæster, personale såvel som elever. Det betyder at rygning ikke må foregå i bygningerne, ej heller gymnastiksalen, i skolegården eller på sports- eller legepladsen.
- De bliver ikke udsat for røg
- De ser ikke voksne ryge på skolen
- Elever må ikke ryge på skolen og i skoletiden, ej heller ikke på skoleudflugter, lejrskole etc. - dette gælder også for elever, der evt. ellers har forældrenes tilladelse til at ryge
- Personalets rygning må kun foregå helt udenfor skolens område på steder hvor det ikke kan ses af eleverne
- På skoleudflugter, lejrskoler etc. skal personalets rygning foregå således, at eleverne ikke har mulighed for at iagttage det
Målet er at skabe et miljø, hvor ikke-rygning er normen, og hvor omgivelserne ikke stimulerer børn og unge til at ryge. Hvis børn og unge møder accepterende holdninger til rygning fra især de voksne rollemodeller, er der risiko for, at de forbinder rygning med noget positivt og selv begynder at ryge.
Godkendt af Bestyrelsen, november 2012Grænseegnens Friskole er en friskole, der vil børnenes trivsel. Vi er en skole der ikke accepterer mobning. Det er en af skolens grundværdier, at skolen er et sted, hvor man udvikler sig, hvor man har ret til at trives, hvor man har ret til at være glad, hvor man ikke skal være bange for noget som helst. God trivsel er fundamentet for læring. Trivsel er alles ansvar: lærernes, pædagogernes, forældrenes og børnenes!
Mobning angår alle på Grænseegnens Friskole og vi gør noget ved det, med det samme!
I folkeskolelovens kapitel 1, §1, stk. 3 står der:
"Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati."
I friskolens egen målsætning hedder det:
”Vi tilsigter at være en skole, der kan rumme alle, hvor vi tager hånd om hinanden. Vi vægter det forpligtende fællesskab højt, med udgangspunkt i det enkelte barn. Der skal være plads til forskellighed, plads til at være sig selv, men ikke at være sig selv nok. Skolen ser det som værdifuldt at elever, forældre og ansatte går aktivt ind i det forpligtende fællesskab i og omkring skolen. Fællesskabet og samværet omkring skolen er kendetegnet ved engagement, åbenhed og gensidig tillid og respekt.”
Det er vigtigt at skelne mellem drilleri, konflikt og mobning.
Drilleri: Drilleri finder sted for at opnå kontakt. Drilleri byder op til sjov og leg. Det er gensidigt og er ikke en permanent tilstand.
Konflikt: Konflikter er ikke skadelige og begge parter tager del. Konflikter udgør en vigtig og nødvendig del af et barns udvikling.
Mobning: Mobning er de handlinger, der bevidst forsøger at skade en anden person. Det foregår over længere tid. Mobning er ikke en naturlig del af livet og er ødelæggende.
Mobning har mange ansigter: Det kan være fysiske overgreb (vold) eller verbale overgreb så som at blive grinet af i klassen, nedværdigende kommentarer, skriftlige overgreb i medierne som sms-er, Facebook og på andre sociale medier m.v.
- lytter til hinanden
- passer på hinanden
- har det rart med hinanden
- guider børn ind i fællesskabet
- er imødekommende
- taler pænt til hinanden
- hjælper når nogen har brug for det
- er en åben skole og SFO, hvor alle er velkomne
- respekterer hinanden
- alle deltager aktivt i den daglige fælles morgensamling
- møder hinanden og undervises på tværs af klasser
- informerer hinanden flittigt og uformelt
- har teammøder, hvor klassens børn drøftes/ der informeres om enkeltsager
- har et velfungerende, tæt og fleksibelt forældresamarbejde
- er konsekvente og stiller krav
- gør plads til forskellighed og har naturlig respekt for det
- har erkendt, at man er nødt til at indgå kompromiser
- vi har uddannede legepatruljer, som arrangerer lege i frikvartererne
- vi trækker legevenner
Handleplan
Det betyder for børnene:- at de sammen med skolens lærere og Trækronens personale har ansvaret for, at alle børn trives
- at de har en ven – morgensamlingsven og legeven
- at de inddrages aktivt og jævnligt/ugentligt i trivselsarbejdet
- at det enkelte barn skal gribe ind, hvis han/hun ser, der foregår mobning f.eks. ved at henvende sig til personalet eller fortælle sine forældre om det – det er ikke at sladre
- at de skal kende skolens trivselspolitik og det italesættes at det altid forventes at barnet tager aktiv del i at fremme politikken
- at de ældste børn bevidstgøres til stadighed om deres ansvar for at være gode rollemodeller for de yngre børn
- ældre børn er legepatrulje i nogle af pauserne
- at de arbejder med temaer om det gode liv, trivsel mm.
- at de undervises i mobiletik
- de arbejder med mobning – også den virtuelle
- at de arbejder sammen med SSP i de ældste klassetrin om mobning – også på de digitale medier
- at man drøfter trivsel på elevrådsmøder
Husk at børn der mobber ofte er børn der selv er usikre eller har det svært, hvilket dog aldrig berettiger til mobning.
Det betyder for Personalet:- at de arbejder med at danne vidende, kritiske, handlende og sociale mennesker, der deltager i demokratiske processer
- at de sammen med børnene har ansvaret for, at alle børn trives
- at de skal optræde som gode rollemodeller for børnene – sprog og adfærd – og have en respektfuld omgangstone
- at klasselæreren hvert år gennemgår skolens trivselspolitik i klassen
- at skolens personale jævnligt/månedligt tager trivsel på dagsordenen på PR møder
- at skolens personale altid beskriver barnets trivsel i elevplanen og den drøftes til ELF samtalerne
- at klasselæreren og SFO personalet årligt ved elevsamtalen spørger ind til miljøet i klassen i SFO – trivselsundersøgelse
- at de sammen med eleverne udarbejder klasseregler for god adfærd i klassen, og disse skal regelmæssigt revideres og genopfriskes
- at klassens sociale liv er et fast punkt på forældremøder og til skole-/hjemsamtaler
- at de er forpligtet til at gribe ind, hvis mobning opstår. Her inddrages, børnene, forældrene og ledelsen
- at de taler med børnene om at være kritisk på de sociale medier og om god etik på de sociale medier
- at de arbejder med Trin for trin i 0. kl. og med god trivsel i klassen
- at de arbejder på tværs af klasserne og lægger op til at børnene leger sammen i pauserne, fælles lejrskoler og emneuger
- at vi er i fortsat dialog om, hvad der er acceptabelt og uacceptabelt på netmedier. Pornografisk, voldspræget og alment krænkende indhold er altid uacceptabelt. Skolen forholder sig ret til altid at fjerne etisk uforsvarligt indhold på skolens digitale enheder/udstyr
- at vi arbejder for et fladt klassehierarki, hvor både stærke og sårbare kan føle sig trygge og være den, de er. Et fladt hierarki styrker den store midtergruppe og forebygger mobning i en klasse.
- at de taler positivt om deres barns skole, klassekammerater og deres forældre. Kort sagt, er loyal
- at de deltager aktivt, direkte og positivt i løsningen af eventuelle trivselsproblemer
- at de støtter deres barn i at dyrke forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen og af klasserne
- at de taler med deres barn om, hvordan han/hun kan være med til at forebygge mobning
- at de taler med deres om god etik på de sociale medier. Og beder om indblik.
- at de giver invitationer til børnefødselsdage fra klassekammeraterne høj prioritet. Det vil sige sørger for, at deres barn tager med til alles fødselsdage
- at de fortæller deres barn, at fødselsdagsfester er forskellige, og at det er en festdag for fødselaren
- at de når de selv holder fødselsdag for deres barn – så opfordrer vi til at tænke på skolens fødselsdagspolitik: hele klassen inviteres med om muligt, eller hele grupper så som 1. klasse, alle drenge/piger osv. Et enkelt barn holdes aldrig ude.
- at de bakker op om og deltager i klassens og skolens arrangementer
- at de støtter det sociale liv på skolen
- at de straks kontakter forældre og/eller skolen ved kendskab til mobning – også virtuel mobning
- at de reagerer på mindre ting før de har vokse sig store
- at denne hvert 3. år samen med AMR foranlediger en undersøgelse af hele undervisningsmiljøet
- at denne hvert år sammen med AMR foranlediger en undersøgelse af elevernes psykiske undervisningsmiljø
- at denne årligt gennemfører en tilfredshedsundersøgelse
- at denne har samtaler med mobber og forældre og guidning til alternative handlemønstre
- at denne kan bortvise mobber fra skolen, hvis ikke adfærden ændres
- at de hvert år ajourfører skolens trivselspolitik
- at de hvert år foranlediger at trivselspolitikken sendes til forældrene
- at de har det overordnede ansvar for at trivselspolitikken udmøntes