Logo, Grænseegnens Friskole - Sammen løfter vi

Politikker

Kontakt os

Skolens politikker

Her finder du alle gældende politikker på Grænse­egnens Friskole – både skolens kostpolitik, mobilpolitik, trivselspolitik mm. Tøv ikke med at kontakte os, skulle du være i tvivl om noget.

Grænseegnens Friskole ønsker en mad- og måltids­politik, der sætter fokus på sund­­hed, glæde ved at spise sammen og læring om sunde drikke- og madvaner.

Målet er at skabe sunde børn, der trives, kan mærke kostens betydning, kan føle sam­været om­kring mål­tidet, får øget viden om kost og dens be­tyd­ning og ska­be gode byg­ge­sten for deres vækst og læring.

Sunde mad- og måltids­vaner er ikke alene vigtige for læring og ud­vikling, men til­lige et vigtigt ele­ment der er med til at fore­bygge fed­me, dia­betes, depres­sion, ADHD og livs­stils­syg­domme. 

Mad- og måltids­politik­ken skal bi­drage til, at hjem­met og skolen sam­men tager an­svaret for børnenes sund­hed og trivsel.

Mad og drikke i daglig­dagen
Vores børn er i skole mange timer hver dag og de skal bruge gode bygge­sten for at lære og vokse. De har brug for mange sunde mål­tider og vand i løbet af da­gen, for at trives godt og for at få det opti­male ud af under­­vis­ningen og de akti­viteter, der til­bydes.

Børn skal have mulig­hed for at spise sig mætte i sund kost.

Dette opfyldes ved at skolen sørger for:
  • At børn har flere fri­kvarterer, hvor de kan spise.
  • At de spiser sam­men i den lange fro­kost­pause.
  • At der er fælles mad­lavning og fælles spisning i grup­per eller for hele sko­len, i for­bindelse med mad­kund­skab eller emne­uger m.m.
  • At børn op­lever og under­vises i sund kost og motion.
Og forældrene sørger for:
  • At barnet har fået et godt morgen­måltid hjemme.
  • At barnet har en sund mad­pakke med og drik­ker vand.
Hvad er en sund madpakke?
Her er nogle eksem­pler på, hvad der kan være i en sund mad­pakke:
  • Rugbrød/grov­brød med sundt pålæg
  • Sunde rester fra aftens­maden
  • Grønt­sager
  • Frugt
  • Nødder
Vores forslag
Vi foreslår, at I giver bør­nene oven­stående med. Det er føde­varer der er så lidt for­ar­bejdet som muligt samt så grov som muligt, fordi det giver de bedste bygge­sten – "du bliver hvad du spiser"!

Det er vigtigt med et stabilt blod­­sukker. Derfor fore­slår vi, at I ikke giver børnene, hvidt brød og sukker f.eks. slik, kage, søde yog­hurt, safte­­vand, soda­­vand e.l. med. Det er pro­dukter der får blod­­suk­keret til først at stige vold­­somt og der­næst at falde hurtigt, hvilket fører til ned­sat koncen­tra­tions­evne og der­med ned­sat ind­læring.

Desuden kan farve­strå­lende læk­kerier føre til sociale kon­­flik­ter, at man køber sine ven­ner e.l.

Vi opfordrer til, at der også tænkes sundt, hvis børnene har noget med til fæl­les hyg­­ge, fødsels­dag el. lign. f.eks. grov­boller eller frugt.

Det sociale måltid i skolen
En god måltids­kultur præget af ro og nær­­vær er med til at ud­vikle det sociale fæl­­les­­skab, og den gode stem­ning om­kring mål­tidet.

Derfor vil skolen gerne være med til at skabe de gode ram­mer for mål­tidet, ved at priori­tere fæl­les­spisning, et godt rum, tid og lærer­resur­ser, der alt sam­men er med til at skabe den gode stemning.

Mad og drikke ved festlige lejligheder
Skolen holder af tradi­tioner og fest­lige arrange­menter. Da der i løbet af et år kan være mange fest­lige an­led­ninger, anbe­faler skolen:
  • At forældre ved mar­kering af bør­nenes fødsels­dage, eller ved andre fest­lige lej­lig­heder i øvrigt, til­stræ­ber at be­grænse u­sunde mad­varer og skaber sunde alter­na­tiver.
  • At der ved arrange­menter i skolens regi til­stræbes at be­grænse de usunde mad­varer til for­del for de sunde, og give alter­na­tive mulig­heder.
Godkendt i bestyrelsen 7. november 2011 – opdateret jan. 2024

Alle mobiler samles ind kl. 7.30 og ud­leveres igen efter sidste under­visnings­time. Tele­fonerne hentes selv­følge­lig til ud­deling, når det har rele­vans i for­bin­delse med under­vis­ningen. Og hvis for­æl­drene er ind­for­ståede med at deres børn bruger mobilen til dette, da det er under eget an­svar.

Børnene må ikke hente tele­fonen selv og ringe hjem eller til andre i løbet af skole­dagen. Det er altid læreren/kontoret der ringer hjem.

Mobilen har sin plads i tasken i Træ­krone­tiden (SFO). Skal der ventes på en bus må man sid­de ude ved bus­stop­pe­stedet og bruge mobilen. Det vil være svært at for­klare over­for de elever der er i Træ­kronen/ skole, at der er nogle der må bruge mobilen.

(rettet 2024)

Der er ikke længere tvivl om, at det er sund­heds­skade­ligt at ryge – både for rygere og de, der ud­sæt­tes for passiv røg.

Institutioner, hvor børn op­holder sig, skal være helt fri for røg! Dette følger under­visnings­minis­teriets regler for folke­skolerne.

Grænseegnens Friskole er røg­fri. Det er ikke til­ladt at ryge på skolen – hverken inde eller ude, og dette gælder også e-cigaret­ter. Dette gælder for gæster, perso­nale såvel som elever. Det be­tyder at ryg­ning ikke må fore­gå i byg­nin­gerne, ej heller gym­nastik­salen, i skole­gården eller på sports- eller lege­pladsen.

Friskolens ryge­politik til­gode­ser børnenes hel­bred og triv­sel med to over­ordnede princip­per:
  • De bliver ikke udsat for røg
  • De ser ikke voksne ryge på skolen
Der er de­fineret føl­gende speci­fikke regler for ryg­ning på skolen:
  • Elever må ikke ryge på skolen og i skole­tiden, ej heller ikke på skole­ud­flugter, lejr­skole etc. - dette gælder også for elever, der evt. ellers har for­ældre­nes til­ladelse til at ryge
  • Personalets rygning må kun fore­gå helt uden­for skolens om­råde på steder hvor det ikke kan ses af eleverne
  • På skole­ud­flugter, lejr­skoler etc. skal per­so­nalets ryg­ning fore­gå så­ledes, at eleverne ikke har mulig­hed for at iagt­tage det
Ovennævnte an­visninger gælder lige­ledes for for­ældre og gæster på skolen.

Målet er at skabe et miljø, hvor ikke-rygning er nor­men, og hvor om­gi­vel­serne ikke sti­mu­lerer børn og unge til at ryge. Hvis børn og unge møder accep­te­rende hold­ninger til ryg­ning fra især de voksne rolle­model­ler, er der risiko for, at de for­binder ryg­ning med noget posi­tivt og selv be­gynder at ryge.

Godkendt af Bestyrelsen, novem­ber 2012

Grænseegnens Friskole er en fri­skole, der vil bør­ne­nes triv­sel. Vi er en skole der ikke ac­cep­terer mob­ning. Det er en af skolens grund­værdier, at skolen er et sted, hvor man ud­vikler sig, hvor man har ret til at trives, hvor man har ret til at være glad, hvor man ikke skal være bange for noget som helst. God triv­sel er funda­mentet for læ­ring. Trivsel er alles an­svar: lærernes, pæda­goger­nes, for­ældre­nes og børne­nes!

Mobning angår alle på Grænse­egnens Fri­skole og vi gør noget ved det, med det sam­me!

I folkeskole­lovens kapitel 1, §1, stk. 3 står der:
"Folke­skolen skal for­be­rede ele­verne til del­tagelse, med­ansvar, ret­tig­heder og plig­ter i et sam­fund med fri­hed og folke­styre. Skolens virke skal derfor være præ­get af ånds­frihed, lige­værd og demo­krati."

I friskolens egen målsætning hedder det:
”Vi til­sigter at være en skole, der kan rum­me alle, hvor vi tager hånd om hin­anden. Vi vægter det for­plig­tende fæl­les­skab højt, med ud­gangs­punkt i det en­kelte barn. Der skal være plads til for­skel­lig­hed, plads til at være sig selv, men ikke at være sig selv nok. Skolen ser det som værdi­fuldt at elever, for­ældre og an­satte går aktivt ind i det for­plig­tende fæl­les­skab i og om­kring skolen. Fæl­les­skab­et og sam­været om­kring skolen er kende­tegnet ved engage­ment, åben­hed og gen­sidig til­lid og respekt.”

Det er vigtigt at skelne mellem drilleri, kon­flikt og mob­ning.

Drilleri: Drilleri finder sted for at op­nå kon­takt. Drilleri byder op til sjov og leg. Det er gen­sidigt og er ikke en per­ma­nent til­stand.
Konflikt: Konflikter er ikke skade­lige og beg­ge par­ter tager del. Kon­flik­ter ud­gør en vig­tig og nød­ven­dig del af et barns ud­vikling.
Mobning: Mobning er de hand­linger, der be­vidst for­søger at skade en anden per­son. Det fore­går over læn­gere tid. Mobning er ikke en na­tur­lig del af livet og er øde­læg­gende.

Mobning har mange an­sigter: Det kan være fysiske over­greb (vold) eller ver­bale over­greb så som at blive grinet af i klas­sen, ned­vær­di­gende kom­men­tarer, skrift­lige over­greb i me­dierne som sms-er, Face­book og på andre so­ciale medier m.v.

Trivselskulturen på Grænseegnens Friskole og Trækronen, som er vores fritidsordning, er generelt kendetegnet ved at vi:
  • lytter til hinanden
  • passer på hinanden
  • har det rart med hinanden
  • guider børn ind i fællesskabet
  • er imødekommende
  • taler pænt til hinanden
  • hjælper når nogen har brug for det
  • er en åben skole og SFO, hvor alle er velkomne
  • respekterer hinanden
  • alle deltager aktivt i den daglige fælles morgensamling
  • møder hinanden og undervises på tværs af klasser
  • informerer hinanden flittigt og uformelt
  • har teammøder, hvor klassens børn drøftes/ der informeres om enkeltsager
  • har et velfungerende, tæt og fleksibelt forældresamarbejde
  • er konsekvente og stiller krav
  • gør plads til forskellighed og har naturlig respekt for det
  • har erkendt, at man er nødt til at indgå kompromiser
  • vi har uddannede legepatruljer, som arrangerer lege i frikvartererne
  • vi trækker legevenner

Handleplan

Det betyder for børnene:
  • at de sammen med skolens lærere og Trækronens personale har ansvaret for, at alle børn trives
  • at de har en ven – morgensamlingsven og legeven
  • at de inddrages aktivt og jævnligt/ugentligt i trivselsarbejdet
  • at det enkelte barn skal gribe ind, hvis han/hun ser, der foregår mobning f.eks. ved at henvende sig til personalet eller fortælle sine forældre om det – det er ikke at sladre
  • at de skal kende skolens trivselspolitik og det italesættes at det altid forventes at barnet tager aktiv del i at fremme politikken
  • at de ældste børn bevidstgøres til stadighed om deres ansvar for at være gode rollemodeller for de yngre børn
  • ældre børn er legepatrulje i nogle af pauserne
  • at de arbejder med temaer om det gode liv, trivsel mm.
  • at de undervises i mobiletik
  • de arbejder med mobning – også den virtuelle
  • at de arbejder sammen med SSP i de ældste klassetrin om mobning – også på de digitale medier
  • at man drøfter trivsel på elevrådsmøder

Husk at børn der mobber ofte er børn der selv er usikre eller har det svært, hvilket dog aldrig berettiger til mobning.

Det betyder for Personalet:
  • at de arbejder med at danne vidende, kritiske, handlende og sociale mennesker, der deltager i demokratiske processer
  • at de sammen med børnene har ansvaret for, at alle børn trives
  • at de skal optræde som gode rollemodeller for børnene – sprog og adfærd – og have en respektfuld omgangstone
  • at klasselæreren hvert år gennemgår skolens trivselspolitik i klassen
  • at skolens personale jævnligt/månedligt tager trivsel på dagsordenen på PR møder
  • at skolens personale altid beskriver barnets trivsel i elevplanen og den drøftes til ELF samtalerne
  • at klasselæreren og SFO personalet årligt ved elevsamtalen spørger ind til miljøet i klassen i SFO – trivselsundersøgelse
  • at de sammen med eleverne udarbejder klasseregler for god adfærd i klassen, og disse skal regelmæssigt revideres og genopfriskes
  • at klassens sociale liv er et fast punkt på forældremøder og til skole-/hjemsamtaler
  • at de er forpligtet til at gribe ind, hvis mobning opstår. Her inddrages, børnene, forældrene og ledelsen
  • at de taler med børnene om at være kritisk på de sociale medier og om god etik på de sociale medier
  • at de arbejder med Trin for trin i 0. kl. og med god trivsel i klassen
  • at de arbejder på tværs af klasserne og lægger op til at børnene leger sammen i pauserne, fælles lejrskoler og emneuger
  • at vi er i fortsat dialog om, hvad der er acceptabelt og uacceptabelt på netmedier. Pornografisk, voldspræget og alment krænkende indhold er altid uacceptabelt. Skolen forholder sig ret til altid at fjerne etisk uforsvarligt indhold på skolens digitale enheder/udstyr
  • at vi arbejder for et fladt klassehierarki, hvor både stærke og sårbare kan føle sig trygge og være den, de er.
  • Et fladt hierarki styrker den store midtergruppe og forebygger mobning i en klasse.
Det betyder for Forældrene:
  • at de taler positivt om deres barns skole, klassekammerater og deres forældre. Kort sagt, er loyal
  • at de deltager aktivt, direkte og positivt i løsningen af eventuelle trivselsproblemer
  • at de støtter deres barn i at dyrke forskellige bekendtskaber på kryds og tværs i klassen og af klasserne
  • at de taler med deres barn om, hvordan han/hun kan være med til at forebygge mobning
  • at de taler med deres om god etik på de sociale medier. Og beder om indblik.
  • at de giver invitationer til børnefødselsdage fra klassekammeraterne høj prioritet. Det vil sige sørger for, at deres barn tager med til alles fødselsdage
  • at de fortæller deres barn, at fødselsdagsfester er forskellige, og at det er en festdag for fødselaren
  • at de når de selv holder fødselsdag for deres barn – så opfordrer vi til at tænke på skolens fødselsdagspolitik: hele klassen inviteres med om muligt, eller hele grupper så som 1. klasse, alle drenge/piger osv. Et enkelt barn holdes aldrig ude.
  • at de bakker op om og deltager i klassens og skolens arrangementer
  • at de støtter det sociale liv på skolen
  • at de straks kontakter forældre og/eller skolen ved kendskab til mobning – også virtuel mobning
  • at de reagerer på mindre ting før de har vokse sig store
Det betyder for skolelederen:
  • at denne hvert 3. år samen med AMR foranlediger en undersøgelse af hele undervisningsmiljøet
  • at denne hvert år sammen med AMR foranlediger en undersøgelse af elevernes psykiske undervisningsmiljø
  • at denne årligt gennemfører en tilfredshedsundersøgelse
  • at denne har samtaler med mobber og forældre og guidning til alternative handlemønstre
  • at denne kan bortvise mobber fra skolen, hvis ikke adfærden ændres
Det betyder for bestyrelsen:
  • at de hvert år ajourfører skolens trivselspolitik
  • at de hvert år foranlediger at trivselspolitikken sendes til forældrene
  • at de har det overordnede ansvar for at trivselspolitikken udmøntes
Godkendt i bestyrelsen 13. november 2017 – opdateret januar 2024
envelopephone-handsetcrossmenuarrow-rightchevron-down-circle