Logo, Grænseegnens Friskole - Sammen løfter vi

Bestyrelsen

Bliv Elev

Mød Bestyrelsen

Grænseegnens Friskole ledes af en be­sty­relse, der har det over­ordnede an­svar for, at skolens økonomi og drift er i over­ens­stem­melse med skolens ved­tægter og de til en­hver tid gæl­dende love og regler for privat­skoler.

Læs mere om be­sty­rel­sens over­ordnede op­gaver her.

Bestyrelsen

David Grube Hansen, formand i bestyrelsen

David Grube Hansen

Formand

formand@gefriskole.dk
Rikke Nim Festersen, næstformand i bestyrelsen

Rikke Nim Festersen

Næstformand

Anja Karschulin, bestyrelsesmedlem

Anja Karschulin

Kasserer


Bjarke Nielsen, bestyrelsesmedlem

Bjarke Nielsen


Jeanette Ryom Sønderup, bestyrelsesmedlem

Jeanette Ryom Sønderup


Karina Lorenzen, bestyrelsesmedlem

Karina Lorenzen

Suppleant


Maria Strøm Wrang, suppleant

Maria Strøm Wrang

Suppleant

Sandra Lemke, suppleant

Sandra Lemke

Suppleant

Svenja Kutsch, bestyrelsesmedlem

Svenja Kutsch


Mere om bestyrelsen

På Grænseegnens Friskole er det som be­kendt for­ældrene, der ”ejer” skolen, det be­tyder blandt an­det at man har mulig­hed for at få ind­­fly­­del­se på sin sko­le. Der er ikke krav til ud­­dan­­nel­ser eller kom­­pe­­­ten­cer for at stil­le op, der er brug for hånd­­vær­k­eren, aka­demi­keren, lederen og alle mu­lige andre kompe­tente men­­nesker. Der­for læg­ger vi i be­sty­rel­sen op til at I som for­­æl­dre er med på ge­­ne­ral­­for­­sam­­lingen og at I, der øn­sker ind­­fly­delse, stil­ler op til en af de 9 pos­­ter i be­­sty­­relsen.

Praktikken

Den nuværende bestyrelse består af én formand, én næstformand, én kasserer, fire be­sty­rel­ses­med­lem­mer og to sup­ple­anter. En del af be­sty­rel­ses­ar­bej­det be­står i at hånd­tere nogle kon­krete op­gaver i for­skel­lige ud­valg, men hvad vig­ti­gere er, er at mø­des 11 gange år­ligt, for at navi­gere skolen i neden­stående op­gaver ud fra vores vær­di­grund­lag.

Friskole­besty­relsen har over­ordnede op­gaver, der er ret­tet mod at sikre sko­lens over­ordnede le­delse, ud­vik­ling og drift. Nogle af de vig­tigste op­gaver om­fatter:

  1. Strategisk ledelse: Besty­relsen har an­svaret for at fast­lægge sko­lens over­ord­nede mål og stra­tegier. Dette kan om­fatte be­slut­ninger om sko­lens pæ­da­go­giske til­gang, vær­dier, og lang­sigtede ud­vik­lings­planer.

  2. Økonomisk an­svar: Be­sty­rel­sen skal sikre, at sko­len har til­stræk­kelige øko­no­miske res­sour­cer til at op­fylde sine mål. Dette inde­bærer at ud­ar­bejde og over­våge bud­get­ter, træf­fe be­slut­ninger om øko­no­miske prio­ri­terin­ger og sikre, at sko­lens øko­nomi er sund og bære­dygtig.

  3. Personale­ansvar: Be­sty­rel­sen er an­svar­lig for at an­sæt­te og eva­lu­ere sko­lens le­delse, her­under skole­lede­ren. Det kan og­så om­fat­te at del­tage i be­slut­nin­ger ved­rø­rende an­sæt­telse og af­ske­di­gelse af læ­rere og andet per­so­nale.

  4. Forældre- og sam­funds­enga­ge­ment: Be­sty­rel­sen skal op­ret­holde en åben kom­mu­ni­kation med for­ældre, ele­ver og lokal­sam­fundet. Det­te inde­bærer at lytte til inte­res­sen­ter­nes be­hov og be­kym­ringer samt sikre, at sko­lens ak­ti­vi­teter er i over­ens­stem­melse med sam­fundets for­vent­ninger.

  5. Over­holdelse af lov­givning: Be­sty­rel­sen skal sikre, at sko­len over­holder al­le gæl­dende love og reg­ler inden for ud­dan­nelses­sek­toren. Dette kan om­fatte lov­giv­ning ved­rø­rende under­visning, fi­nan­sie­ring, sik­ker­hed og mere.

  6. Udvik­ling og eva­lu­ering: Be­sty­rel­sen skal være in­vol­veret i at eva­lu­ere sko­lens præs­ta­tioner og ud­vik­le stra­te­gier til for­bed­rin­ger. Dette kan om­fatte at ana­ly­sere re­sul­ta­ter af stan­dar­di­se­rede test, vur­dere under­vis­nings­me­toder og tage be­slut­nin­ger om nød­ven­dige jus­te­ringer.
    envelopephone-handsetcrossmenu